Thông tin luận án tiến sĩ của NCS Nguyễn Thị Bích Ngọc

Thông tin vỀ luẬn án tiẾn sĩ

1. Họ và tên nghiên cứu sinh: Nguyễn Thị Bích Ngọc;     2. Giới tính: Nữ

3. Ngày sinh: 31/7/1982;                                                    4. Nơi sinh: Thanh Hóa

5. Quyết định công nhận nghiên cứu sinh: 2045/QĐ-ĐHGD, ngày 15/11/2019 của Hiệu trưởng trường Đại học giáo dục.

6. Các thay đổi trong quá trình đào tạo:

- Đề tài nghiên cứu được giao: “Xây dựng chuẩn đầu ra cho các chương trình khối kỹ thuật ở Việt Nam dựa trên bộ tiêu chuẩn AUN-QA và ABET”, tại Quyết định số 397/QĐ-ĐHGD ngày 06/04/2020 của Hiệu trưởng Trường Đại học Giáo dục, Đại học Quốc gia Hà Nội.

- Đề tài nghiên cứu được phép đổi tên thành: “Ảnh hưởng của kết quả đánh giá chương trình đào tạo theo tiêu chuẩn AUN-QA đến cải tiến chất lượng giảng dạy các ngành kỹ thuật tại một số cơ sở giáo dục đại học ở Việt Nam” tại Quyết định số 775/QĐ-ĐHGD ngày 13/05/2022 của Hiệu trưởng Trường Đại học Giáo dục, Đại học Quốc gia Hà Nội.

7. Tên đề tài luận án: Ảnh hưởng của kết quả đánh giá chương trình đào tạo theo tiêu chuẩn AUN-QA đến cải tiến chất lượng giảng dạy các ngành kỹ thuật tại một số cơ sở giáo dục đại học ở Việt Nam.

8. Chuyên ngành: Đo lường và đánh giá trong giáo dục;          9. Mã số: 9140115

10. Cán bộ hướng dẫn khoa học: PGS. TS. Phạm Thị Thanh Hải và TS. Lê Huy Tùng

11. Tóm tắt các kết quả mới của luận án:

Luận án đã trực tiếp đóng góp vào giải quyết một số nội dung về lý luận và thực tiễn của chuyên ngành Đo lường và đánh giá trong giáo dục sau đây:

- Về lý luận: Hoàn thiện lý thuyết đánh giá giáo dục đại học, ĐG CTĐT theo tiêu chuẩn AUN-QA, tạo cơ sở cho nghiên cứu sau này.

- Về thực tiễn: Đưa ra giải pháp cải tiến chất lượng giảng dạy, giúp các cơ sở giáo dục phát triển CTĐT.

- Phương pháp nghiên cứu: Phát triển công cụ và phương pháp đo lường mới, nâng cao độ chính xác trong đánh giá ảnh hưởng của CTĐT AUN-QA và mở đường cho nghiên cứu sâu hơn.

12. Khả năng ứng dụng trong thực tiễn: Có thể áp dụng ngay bộ công cụ đo lường của luận án để tìm hiểu ảnh hưởng của kết quả đánh giá CTĐT đến cải tiến chất lượng giảng dạy tại các trường đại học nói chung và các trường đại học kỹ thuật nói riêng.

13. Những hướng nghiên cứu tiếp theo:

-  Kết quả của nghiên cứu này có thể được mở rộng bằng cách xem xét các cơ sở giáo dục đại học đã thực hiện đánh giá chương trình đào tạo ở chu kỳ 2, qua đó phân tích sâu hơn những cải tiến trong từng ngành học sau một chu kỳ đánh giá.

-  Tiếp tục nghiên cứu về ảnh hưởng của kết quả đánh giá CTĐT đến cải tiến chất lượng giảng dạy với đối tượng khảo sát là sinh viên các khóa khác nhau để xác định cải tiến chất lượng giảng dạy.

- Có thể thực hiện nghiên cứu mở rộng với cỡ mẫu lớn hơn, bao gồm giảng viên từ cả các trường đại học công lập và tư thục, nhằm đánh giá nhiều mô hình đại học khác nhau, qua đó khái quát hóa kết quả và đưa ra những kết luận chính xác hơn.

-  Xem xét những yếu tố ảnh hưởng gián tiếp nhưng không kém phần quan trọng như sự phản hồi của người học và cựu sinh viên, sự hợp tác doanh nghiệp và ngành công nghiệp đến cải tiến chất lượng giảng dạy.

14. Các công trình đã công bố có liên quan đến luận án:

  1. Nguyễn Thị Bích Ngọc và Lê Huy Tùng (2020). Các hoạt động hỗ trợ đánh giá ngoài theo bộ tiêu chuẩn AUN-QA kinh nghiệm từ trường Đại học Bách khoa Hà Nội, Hội nghị quốc tế VietAME, New trends in education assessment and quality assurance, trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc Gia hà Nội, tr 647-662, ISBN: 978-604-315-125-1.
  2. Nguyễn Thị Bích Ngọc, Tăng Thị Thùy, Lê Huy Tùng (2021). Kết quả đánh giá các chương trình đào tạo theo tiêu chuẩn AUN-QA và các hoạt động cải tiến chất lượng tại trường Đại học Bách Khoa Hà Nội, Hội thảo khoa học quốc gia, Viện Đảm bảo Chất lượng, Đại học Quốc gia Hà Nội. ISBN: 978-604-342-693-9.
  3. Nguyen, T.B.N., Pham, T.T.H., &Le, H.T. (2021). The effect of accreditation on the perception of leaders and lecturers about quality teaching. The Conference Proceedings of 1st Hanoi Forum on pedagogical and educational sciences in 2021, University of Education - Vietnam National University, Hanoi.  ISBN:978-604-342-795-0.
  4. Phạm Thị Hoài Thu, Nguyễn Thị Bích Ngọc, Lê Huy Tùng (2022). Nâng cao chất lượng dạy và học từ kết quả kiểm định chương trình đào tạo tại Trường Đại học Bách khoa Hà Nội, Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, Tập 18, Số 06, năm 2022. Tr 43-48, ISBN 2615 – 8957,  DOI: https://doi.org/10.15625/2615-8957/12210608; http://vnies.edu.vn/tin-tuc/thong-tin-tap-chi/18434/nang-cao-chat-luong-day-va-hoc-tu-ket-qua-kiem-dinh-chuong-trinh-dao-tao-tai-truong-dai-hoc-bach-khoa-ha-noi.
  5. Phạm Thanh Huyền, Nguyễn Thị Bích Ngọc và Lê Huy Tùng (2022). Kiểm định chất lượng giáo dục đại học ở Hoa Kỳ và một số đề xuất, Tạp chí Giáo dục, 22(10), Tr 54-58, ISSN: 2354-0753, DOI: https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/download/432/214.
  6. Nguyen, T.B.N., Pham, T.T.H., &Le, H.T. (2022). Implementation of teaching quality improvement based on AUN-QA- Lecturers survey. The Conference Proceedings of 2nd Hanoi Forum on pedagogical and educational sciences, University of Education - Vietnam National University, Hanoi.  ISBN:978-604-342-795-0;
  7. Truong, V.A., Nguyen, T.B.N & Nguyen, H.D.H. (2022). Building an internal quality assurance model - One of the efficient administration solution of Hanoi University of Science and Technology. The International Conference of School administration in the trend of globalization and digital transformation, Hue University Publishing House. p. 53–68. NC/543-2022. ISBN 978-604-337-866-5.
  8. Nguyen, T.B.N., Pham, T.T.H., Nguyen, T.D., &Le. H.T.(2023). Implementation of student assessment based on AUN-QA- perpectives from lecturers. The Conference Proceedings of 3rd Hanoi Forum on pedagogical and educational sciences. University of Education - Vietnam National University, Hanoi.   ISBN:978-604-000-000-0.
  9. Nguyen, T.B.N.,&Le, H.T. (2024). Developing a toolkit to measure the impact of programme assessment result on improving the teaching quality. International Journal of Religion, Volume: 5, pp. 741 – 748 ISSN: 2633-352X, ISSN: 2633-3538, ijor.co.uk. DOI: https://doi.org/10.61707/7zvcjt06.

 

Hà Nội, ngày 15  tháng 11 năm 2024

Nghiên cứu sinh

 

             Nguyễn Thị Bích Ngọc

 

 

 

 

 

INFORMATION ON DOCTORAL THESIS

1. Full name : Nguyen Thi Bich Ngoc;                    2. Sex: Female

3. Date of birth: 31/07/1982;                                    4. Place of  birth: Thanh Hoa

5. Admission decision number: 2045/QD-DHGD, dated November 15th , 2019, by the Principal of the University of Education.

6. Changes during the academic process:

- The research topic assigned: "Developing expected learning outcomes for engineering programs in Vietnam based on AUN-QA and ABET standards," in Decision No. 397/QD-DHGD dated April 6, 2020, by the Principal of the University of Education, Vietnam National University, Hanoi.

- The research topic was approved to be renamed as: " The influence of the AUN-QA assessment results at program level on improving the quality teaching of engineering disciplines at some Higher Education Institutions in Viet Nam" in Decision No. 775/QD-DHGD dated May 13, 2022, by the Principal of the University of Education, Vietnam National University, Hanoi.

7. Official thesis title: “The influence of the AUN-QA assessment results at program level on improving the quality teaching of engineering disciplines at some Higher Education Institutions in Viet Nam”

8. Major: Measurement and assessment in education;                    9. Code: 9140115

10. Supervisors: Assoc.Prof. Dr. Pham Thi Thanh Hai and Dr. Le Huy Tung

11. Summary of the new findings of the thesis:

The thesis has directly contributed to solving a number of theoretical and practical contents of the following major in Measurement and Assessment in Education:

- Theoretical aspects: Enhance the theory of higher education assessment and program assessment based on AUN-QA standards, providing a foundation for future research.

- Practical aspects: Propose solutions for improving teaching quality, supporting educational institutions in developing their curricula.

- Research methodology: Develop new tools and measurement methods to improve the accuracy in assessing the impact of AUN-QA programs, paving the way for further in-depth research.

12. Practical applicability, if any:

The measurement tool developed in thesis can be immediately applied to assess the influence of QA assessment results at programme level on teaching quality improvements at universities in general, and some technical universities in particular.

13. Further research directions, if any:

-  The results of this study can be expanded by examining educational institutions (HEIs) that have undergone a second cycle of program assessment, thereby allowing for a clearer analysis of improvements after one assessment cycle.

- A similar study can be conducted with a focus on students as survey subjects to determine how teaching practices have improved and how facilities have been enhanced across different student cohorts.

- A larger-scale study could be conducted, involving faculty from both public and private universities, to evaluate various university models, thereby generalizing the results and drawing more accurate conclusions.

- Consider the indirect  but equally important factors such as feedback from learners and alumni, collaboration with businesses and industries in improving teaching quality.

14. Thesis-related publications:

[1] Nguyen Thi Bich Ngoc and Le Huy Tung (2020). Activities supporting external assessment according to AUN-QA standards: Experience from Hanoi University of Science and Technology, VietAME International Conference, New trends in education assessment and quality assurance, University of Education - Vietnam National University, Hanoi, pp. 647-662, ISBN: 978-604-315-125-1.

[2] Nguyen Thi Bich Ngoc, Tang Thi Thuy, Le Huy Tung (2021). Results of assessment of training programs according to AUN-QA standards and quality improvement activities at Hanoi University of Science and Technology, National Scientific Conference, Institute of Quality Assurance, Vietnam National University, Hanoi. ISBN: 978-604-342-693-9.

[3] Nguyen, T.B.N., Pham, T.T.H., &Le, H.T. (2021). The effect of accreditation on the perception of leaders and lecturers about training quality. The Conference Proceedings of 1st Hanoi Forum on pedagogical and educational sciences in 2021, University of Education - Vietnam National University, Hanoi.  ISBN:978-604-342-795-0.

[4] Pham Thi Hoai Thu, Nguyen Thi Bich Ngoc, Le Huy Tung (2022). Improving the quality of teaching and learning from the results of accreditation of training programs at Hanoi University of Science and Technology, Vietnam Journal of Educational Sciences, Vol. 18, No. 06, 2022. pp. 43-48, ISBN 2615 - 8957, DOI: https://doi.org/10.15625/2615-8957/12210608; http://vnies.edu.vn/tin-tuc/thong-tin-tap-chi/18434/nang-cao-chat-luong-day-va-hoc-tu-ket-qua-kiem-dinh-chuong-trinh-dao-tao-tai-truong-dai-hoc-bach-khoa-ha-noi.

[5] Pham Thanh Huyen, Nguyen Thi Bich Ngoc and Le Huy Tung (2022). Assessment of higher education quality in the United States and some recommendations, Journal of Education, 22(10), pp. 54-58, ISSN: 2354-0753, DOI: https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/download/432/214.

[6] Nguyen Thi Bich Ngoc, Pham Thi Thanh Hai and Le Huy Tung (2022). Implementation of teaching quality improvement based on AUN-QA- Lecturers survey, HaFPES International Conference, 2nd Hanoi Forum on pedagogical and educational sciences, University of Education, Vietnam National University, Hanoi. ISBN:978-604-342-795-0.

[7] Truong, V.A., Nguyen, T.B.N & Nguyen, H.D.H. (2022). Building an internal quality assurance model - One of the efficient administration solution of Hanoi University of Science and Technology. The International Conference of School administration in the trend of globalization and digital transformation, Hue University Publishing House. p. 53–68. NC/543-2022. ISBN 978-604-337-866-5.

[8] Nguyen, T.B.N., Pham, T.T.H., Nguyen, T.D., &Le. H.T.(2023). Implementation of student assessment based on AUN-QA- perpectives from lecturers. The Conference Proceedings of 3rd Hanoi Forum on pedagogical and educational sciences. University of Education - Vietnam National University, Hanoi.   ISBN:978-604-000-000-0.

[9] Nguyen, T.B.N.,&Le, H.T. (2024). Developing a toolkit to measure the impact of programme assessment result on improving the teaching quality. International Journal of Religion, Volume: 5, pp. 741 – 748 ISSN: 2633-352X, ISSN: 2633-3538, ijor.co.uk. DOI: https://doi.org/10.61707/7zvcjt06.

                                                                

                                                                              Date: 15th November

                                                                              Signature: …………………

                                                                              Full name: Nguyen Thi Bich Ngoc

 

09:10 01/10/2024

Sự kiện

Trường đại học giáo dục
Địa chỉ: Nhà G7, số 144 Xuân Thủy
Điện thoại: (024) 7301 7123
Email: education@vnu.edu.vn
 
© UED. All Rights Reserved.Quay trở lại website cũ