Thông tin vỀ luẬn án tiẾn sĩ
1. Họ và tên nghiên cứu sinh: Đặng Minh Tuấn. 2. Giới tính: Nam
3. Ngày sinh: 02/5/1981 4. Nơi sinh: Nam Định
5. Quyết định công nhận nghiên cứu sinh số: 1232/QĐ-ĐHGD, ngày 21.tháng 8 năm 2020 của Hiệu trưởng Trường Đại học Giáo dục
6. Các thay đổi trong quá trình đào tạo:
- Được giao đề tài tiến sĩ: “Phát triển năng lực ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học theo STEM cho sinh viên sư phạm các ngành khoa học tự nhiên”, tại QĐ số 2355/QĐ-ĐHGD ngày 30/12/2020 của Hiệu trưởng Trường Đại học Giáo dục.
- Được chỉnh sửa tên đề tài thành: “Bồi dưỡng năng lực dạy học STEM với sự hỗ trợ của công nghệ thông tin cho sinh viên Sư phạm Khoa học tự nhiên: Nghiên cứu trường hợp dạy học chủ đề “Năng lượng và sự biến đổi”, tại Quyết định số 938/QĐ-ĐHGD ngày 10/6/2022 của Hiệu trưởng Trường Đại học Giáo dục, ĐHQGHN.
- Được gia hạn thời gian học tập lần 01 theo quyết định số 1957/QĐ-ĐHGD ngày 09/08/2023 của Hiệu trưởng Trường Đại học Giáo dục.
- Được gia hạn thời gian học tập lần 02 theo quyết định số 2367/QĐ-ĐHGD ngày 20/08/2024 của Hiệu trưởng Trường Đại học Giáo dục.
7. Tên đề tài luận án: Bồi dưỡng năng lực dạy học STEM với sự hỗ trợ của công nghệ thông tin cho sinh viên Sư phạm Khoa học tự nhiên: Nghiên cứu trường hợp dạy học chủ đề “Năng lượng và sự biến đổi”.
8. Chuyên ngành: Lý luận, phương pháp và công nghệ dạy học.
9. Mã số: 9140120.01.QTD
10. Cán bộ hướng dẫn khoa học: PGS. TS. Phạm Kim Chung và GS. TS. Mai Văn Hưng
11. Tóm tắt các kết quả mới của luận án:
- Hệ thống hóa và phát triển cơ sở lý luận về năng lực dạy học chủ đề STEM cho sinh viên sư phạm Khoa học tự nhiên, xác lập được cấu trúc năng lực gồm 9 năng lực thành phần và 24 biểu hiện cụ thể, có sự đối chiếu với chuẩn nghề nghiệp giáo viên Việt Nam và quốc tế.
- Điều tra thực trạng, phân tích các yếu tố ảnh hưởng đến năng lực dạy học của sinh viên, từ đó đề xuất 4 biện pháp phát triển năng lực có tính khả thi và phù hợp với điều kiện hiện nay: xây dựng hệ thống e-learning, tổ chức học tập theo mô hình Blended learning, và vận dụng phương pháp dạy học vi mô với sự hỗ trợ của CNTT.
- Triển khai thực nghiệm bước đầu các biện pháp vào chủ đề Năng lượng, xây dựng hệ thống tài liệu, công cụ đánh giá, quy trình tổ chức dạy học và cho thấy hiệu quả rõ rệt trong việc phát triển năng lực của sinh viên.
Kết quả nghiên cứu đã góp phần làm rõ vấn đề lý luận và cung cấp hướng tiếp cận mới trong đào tạo giáo viên Khoa học tự nhiên, đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục phổ thông và chuyển đổi số trong giáo dục. Tác giả đã chứng minh được giả thuyết khoa học, hoàn thành các mục tiêu đề ra, đảm bảo tính khoa học, thực tiễn và đóng góp tích cực cho lĩnh vực đào tạo giáo viên.
12. Khả năng ứng dụng trong thực tiễn: (nếu có)
13. Những hướng nghiên cứu tiếp theo: (nếu có)
14. Các công trình đã công bố có liên quan đến luận án:
1. Đặng Minh Tuấn (2022), “Thực trạng giáo dục STEM cho sinh viên Sư phạm Khoa học tự nhiên ở trường Đại học giáo dục”. Tạp chí giáo dục VJE, ISSN 2354-0753, tr 132-136.
2. Đặng Minh Tuấn (2022), “Sử dụng công cụ kỹ thuật số để dạy kỹ năng mềm cho sinh viên trong bối cảnh Covid 19”. Thế giới trong ta, Số 528, ISSN 2734-9217, tr 102-107.
3. Đặng Minh Tuấn (2022). “The investigation and some suggestions for improvement of stem education for students majoring in natural science pedagogy at the VNU University of Education”. Kỷ yếu Hội thảo khoa học Sau đại học trường ĐHGD, tr 156-164.
3. Pham, Q. T., & Dang, M. T. (2023). “Fostering STEM education competency for elementary education students in university of pedagogy in Vietnam”. The 3rd International Conference on Mathematical Modeling and Computational Science (Springer Nature), ISSN 2194-5357, pages 107-124.
6. Đặng Minh Tuấn (2024), “Khung năng lực dạy học STEM của sinh viên sư phạm khoa học tự nhiên”. Tạp chí tâm lý giáo dục, ISSN 2734-9217, tr.30-37
7. Đặng Minh Tuấn (2025). “Đánh giá nhận thức và khả năng ứng dụng trí tuệ nhân tạo trong giảng dạy khoa học tự nhiên của sinh viên sư phạm”. Tạp chí tâm lý giáo dục, ISSN 2734-9217, tr. 267-271.
Ngày 08 tháng 8 năm 2025
Nghiên cứu sinh
(Kí và ghi rõ họ tên)
Đặng Minh Tuấn
INFORMATION ON DOCTORAL THESIS
1. Full name : Dang Minh Tuan. 2. Sex: Male
3. Date of birth: 02/5/1981. 4. Place of birth: Nam Dinh
5. Admission decision number: Decision on the recognition of doctoral student No. 1232/QĐ-ĐHGD, dated August 21, 2020, by the Rector of the University of Education
6. Changes in academic process:
- Assigned the doctoral dissertation topic: “Developing the competence of applying information technology in STEM teaching for pre-service teachers of natural science disciplines,” under Decision No. 2355/QĐ-ĐHGD dated December 30, 2020, by the Rector of the University of Education.
- The topic title was revised to: “Fostering STEM teaching competence with the support of information technology for pre-service teachers of natural sciences: A case study on teaching the topic ‘Energy and Transformation’,” under Decision No. 938/QĐ-ĐHGD dated June 10, 2022, by the Rector of the University of Education, Vietnam National University, Hanoi.
- First extension of study duration granted under Decision No1957/QĐ-ĐHGD date 09/08/2023
- Second extension of study duration granted under Decision No 2367/QĐ-ĐHGD dated 20/08/2024.
7. Official thesis title: Fostering STEM teaching competence with the support of information technology for pre-service teachers of natural sciences: A case study on teaching the topic ‘Energy and Transformation’
8. Major: Learning and Teaching Theories, Methodology and Instructional Technology.
9. Code: 9140120.01.QTD
10. Supervisors: Associate Professor, Dr. Pham Kim Chung and Professor, Dr. Mai Van Hung
11. Summary of the new findings of the thesis:
- Systematized and developed the theoretical framework of STEM teaching competencies for pre-service natural science teachers, identifying a competency structure consisting of 9 components and 24 specific indicators, aligned with national and international teaching standards.
- Investigated the current status and analyzed factors influencing teaching competencies of students, thereby proposing four feasible and context-appropriate measures: building an e-learning system, organizing blended learning, and applying microteaching methods with ICT support.
- Conducted an initial pedagogical experiment applying the proposed measures to the topic of Energy, developed learning materials, assessment tools, and teaching procedures, demonstrating significant effectiveness in improving students' teaching competencies.
The research results clarified the theoretical issues and provided a new approach to training natural science teachers, aligning with the educational reform and digital transformation in education. The author successfully demonstrated the scientific hypotheses, achieved the proposed goals, and ensured scientific rigor, practicality, and significant contributions to the field of teacher education.
12. Practical applicability, if any:
13. Further research directions, if any:
14. Thesis-related publications:
[1] Dang Minh Tuan (2022), “The current situation of STEM education for students majoring in Natural Science Pedagogy at the University of Education”. VJE Education Journal, ISSN 2354-0753, pp. 132-136.
[2] Dang Minh Tuan (2022), “Using digital tools to teach soft skills to students in the context of Covid-19”. The World in Us, Issue 528, ISSN 2734-9217, pp. 102-107.
[3] Dang Minh Tuan (2022), “The investigation and some suggestions for improvement of STEM education for students majoring in Natural Science Pedagogy at the VNU University of Education”. Proceedings of the Graduate Scientific Conference, University of Education, pp. 156-164.
[4] Pham, Q. T., & Dang, M. T. (2023), “Fostering STEM education competency for elementary education students in universities of pedagogy in Vietnam”. The 3rd International Conference on Mathematical Modeling and Computational Science (Springer Nature), ISSN 2194-5357, pp. 107-124.
[5] Pham, Q. T., & Dang, M. T. (2023), “Training teachers by the model of combined teaching in Vietnam”. The 3rd International Conference on Mathematical Modeling and Computational Science (Springer Nature), ISSN 2194-5357, pp. 219-234.
[6] Pham, K. C., Dang, M. T., & Pham, T. H. Y. (2024), “Integrating educational robotics into the training program for developing students’ ICT competence in teaching”. In Intelligent Learning Paradigm and Student Empowerment: Digital Integration and Transformation, ISBN 9781032721699.
[7] Dang Minh Tuan (2024), “STEM teaching competency framework for Natural Science Pedagogy students”. Educational Psychology Journal, ISSN 2734-9217, pp. 30-37.
[8] Dang Minh Tuan (2025), “Assessment of cognitive understanding and ability to apply artificial intelligence in teaching natural sciences for pedagogy students”. Educational Psychology Journal, ISSN 2734-9217, pp. 267-271.
[9] Pham Kim Chung, Nguyen Ba Ngoc (Co-editors), Hoang Thu Ha, Nguyen Thi Thu Hang, Le Chi Nguyen, Tran Dinh Minh, Dang Minh Tuan (2025), Textbook on Energy and Transformation. VNU Press.
Date: August 8th, 2025
Signature:
Full name: Dang Minh Tuan