Thông tin vỀ luẬn án tiẾn sĩ
1. Họ và tên nghiên cứu sinh: Lưu Văn Thông 2. Giới tính: Nam
3. Ngày sinh: 05/9/1983
4. Nơi sinh: Xã Thiên Lộc, Thành phố Hà Nội
5. Quyết định công nhận nghiên cứu sinh số: Quyết định số 1638/QĐ-ĐHGD, ngày 22 tháng 9 năm 2021
6. Các thay đổi trong quá trình đào tạo (ghi các hình thức thay đổi và thời gian tương ứng)
- Gia hạn: Lần 1 gia hạn 12 tháng (tháng 6/2024 đến tháng 6/2025). Lần 2 gia hạn 6 tháng (tháng 6/2025 đến tháng 12/2025)
- Đổi tên đề tài:
+ Tên cũ của đề tài: “Nghiên cứu khung năng lực dạy học của giáo viên khoa học tự nhiên ở các trường Trung học cơ sở thành phố Hà Nội trong bối cảnh đổi mới giáo dục hiện nay”.
+ Chỉnh sửa tên đề tài thành: “Phát triển đội ngũ giáo viên môn KHTN ở các trường THCS Thành phố Hà Nội theo tiếp cận năng lực”, tại Quyết định số 923/QĐ-ĐT ngày 17/4/2023 của Hiệu trưởng Trường Đại học Giáo dục, ĐHQGHN.
7. Tên đề tài luận án: Phát triển đội ngũ giáo viên môn Khoa học tự nhiên ở các trường Trung học cơ sở Thành phố Hà Nội theo tiếp cận năng lực
8. Chuyên ngành: Quản lí giáo dục 9. Mã số: 9140114
10. Cán bộ hướng dẫn khoa học:
Cán bộ hướng dẫn 1: PGS.TS. Phạm Văn Thuần
Cán bộ hướng dẫn 2: PGS.TS Nguyễn Xuân Thức
11. Tóm tắt các kết quả mới của luận án:
Luận án đã đóng góp những kết quả mới, mang tính hệ thống và thực tiễn trong lĩnh vực quản lý giáo dục:
- Hoàn thiện và làm phong phú cơ sở lý luận về phát triển ĐNGV môn KHTN trường THCS theo tiếp cận năng lực.
- Xác định và cụ thể hóa Khung năng lực nghề nghiệp đặc trưng của giáo viên môn KHTN dựa trên Chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông. Khung năng lực này là cơ sở khoa học cho việc tuyển dụng, sử dụng, đào tạo, bồi dưỡng, và đánh giá đội ngũ.
- Phân tích thực trạng ĐNGV môn KHTN và công tác phát triển đội ngũ này tại các trường THCS trên địa bàn Thành phố Hà Nội.
- Đề xuất 06 giải pháp phát triển ĐNGV môn KHTN theo tiếp cận năng lực và khẳng định hiệu quả của các giải pháp đó qua khảo nghiệm, thử nghiệm.
12. Khả năng ứng dụng trong thực tiễn: (nếu có)
Luận án có khả năng ứng dụng cao trong thực tiễn quản lý và phát triển nguồn nhân lực giáo dục tại Việt Nam, đặc biệt tại Hà Nội:
- Đối với Cơ quan Quản lý Giáo dục: Sử dụng Khung năng lực đề xuất làm cơ sở để xây dựng chính sách, tiêu chuẩn đánh giá, và quy hoạch phát triển ĐNGV môn KHTN. Áp dụng các giải pháp đề xuất để nâng cao chất lượng tuyển dụng, sử dụng, bồi dưỡng và tạo động lực cho giáo viên.
- Đối với các Trường THCS: Hiệu trưởng có cơ sở khoa học để lựa chọn mô hình quản lý ĐNGV môn KHTN phù hợp với thực tiễn trường học. Sử dụng Khung năng lực để đánh giá, phân công chuyên môn và xây dựng kế hoạch phát triển nghề nghiệp cá nhân cho từng giáo viên.
- Đối với Giáo viên Môn KHTN: Khung năng lực là công cụ tự đánh giá, tự định hướng để tích cực tự rèn luyện, bồi dưỡng và hoàn thiện bản thân.
13. Những hướng nghiên cứu tiếp theo: (nếu có)
Luận án đã mở ra một số hướng nghiên cứu tiềm năng trong tương lai, bao gồm:
- Phát triển và hoàn thiện Khung năng lực nghề nghiệp cho các nhóm giáo viên môn học tích hợp khác (như Lịch sử - Địa lí). Nghiên cứu chi tiết hơn về Tiêu chí năng lực cốt lõi và các cấp độ đạt được đối với giáo viên môn KHTN nói riêng trên phạm vi toàn quốc, không chỉ giới hạn tại Hà Nội.
- Nghiên cứu sâu hơn về cơ chế và biện pháp tạo động lực làm việc cho giáo viên, đặc biệt là các chính sách đãi ngộ đặc thù, phù hợp với đặc thù Thủ đô Hà Nội. Nghiên cứu về mô hình quản lý bồi dưỡng theo nhu cầu và năng lực của giáo viên, kết hợp hình thức trực tuyến và trực tiếp, mở rộng hợp tác giữa trường phổ thông và cơ sở đào tạo; Nghiên cứu về cơ chế luân chuyển và phân bổ giáo viên giữa các khu vực nội thành và ngoại thành để đảm bảo cân đối cơ cấu đội ngũ và chất lượng giáo dục đồng đều.
14. Các công trình đã công bố có liên quan đến luận án:
- Developing a team of natural science teachers in lower secondary schools in vietnam to meet the requirements of fundamental and comprehensive educational reform - European Journal of Education Studies, tháng 11/2024.
Ngày tháng năm 2025
Nghiên cứu sinh
(Kí và ghi rõ họ tên)
Lưu Văn Thông
INFORMATION ON DOCTORAL THESIS
1. Full name : Lưu Văn Thông 2. Sex: Male
3. Date of birth: 05/09/1983
4. Place of birth: Thien Loc Commune, Hanoi City
5. Admission decision number: Decision No. 1638/QĐ-ĐHGD Dated: September 22, 2021
6. Changes in academic process: (List the forms of change and corresponding times)
- Extension: 1st extension for 12 months (June 2024 to June 2025). 2nd extension for 6 months (June 2025 to December 2025)
- Thesis Title Change: The former title was: "Study on the Teaching Competency Framework for Natural Science Teachers in Lower Secondary Schools in Hanoi in the Context of Current Educational Reform." The thesis title was officially changed to: "Developing a Team of Natural Science Teachers in Lower Secondary Schools in Hanoi City based on a Competency Approach," as per Decision No. 923/QĐ-ĐT dated April 17, 2023, by the Rector of the University of Education, Vietnam National University, Hanoi.
7. Official thesis title: Developing a Team of Natural Science Teachers in Lower Secondary Schools in Hanoi City based on a Competency Approach
8. Major: Educational Management 9. Code: 9140114
10. Supervisors:
- Supervisor 1: Assoc. Prof. Dr. Phạm Văn Thuần.
- Supervisor 2: Assoc. Prof. Dr. Nguyễn Xuân Thức
11. Summary of the new findings of the thesis:
The thesis has yielded novel, systematic, and practical contributions to the field of educational management:
- Theoretical Foundation Enrichment: Completed and enriched the theoretical framework for developing the Natural Science (NS) Teacher Team in lower secondary schools based on a competency approach.
- Establishment of Specific Competency Framework: Identified and operationalized a Specific Professional Competency Framework for NS teachers, grounded in the Professional Standards for General Education Teachers. This framework serves as a scientific basis for recruitment, utilization, training, professional development, and evaluation of the workforce.
- In-depth Situational Analysis: Conducted a comprehensive analysis of the current status of the NS Teacher Team and the practices for its development in lower secondary schools across Hanoi City.
- Proposal and Validation of Solutions: Proposed 06 practical solutions for developing the NS Teacher Team based on the competency approach and validated their effectiveness through pilot testing and expert surveys.
12. Practical applicability, if any:
The thesis offers high practical applicability in educational human resource management and development in Vietnam, particularly in Hanoi:
- For Educational Management Authorities (MoET/DoET/BoET): The proposed Competency Framework can be utilized as a basis for formulating policies, professional standards, and strategic planning for NS teacher development. The solutions offer actionable steps to improve the quality of recruitment, utilization, professional development, and motivation for teachers.
- For Lower Secondary Schools (LSSs): School rectors gain a scientific basis for selecting appropriate organizational models for managing the NS Teacher Team. The Competency Framework aids in teacher evaluation, specialized work assignment (job allocation), and designing personalized professional development plans.
- For Natural Science Teachers: The Competency Framework acts as a practical tool for self-assessment and self-directed learning, encouraging continuous professional growth and self-improvement.
13. Further research directions, if any:
The thesis suggests several potential directions for subsequent research:
- Refining Competency Models: Further development and refinement of the Professional Competency Framework for other integrated subjects (e.g., History - Geography Teacher Teams). Detailed investigation into the Core Competency Criteria and proficiency levels specifically for NS teachers across the national scale, beyond Hanoi.
- Management Mechanisms and Policies: In-depth research into mechanisms and measures for enhancing teacher work motivation, particularly specific compensation policies tailored to the context of Hanoi Capital. Research on models for competency-based professional development management, combining online and in-person formats, and strengthening cooperation between LSSs and teacher training institutions. Research on mechanisms for teacher rotation and distribution between urban and suburban areas to ensure balanced staffing and equitable educational quality.
14. Thesis-related publications:
"Developing a team of natural science teachers in lower secondary schools in vietnam to meet the requirements of fundamental and comprehensive educational reform" - European Journal of Education Studies, November 2024.
"Study on the Teaching Competency Framework for Natural Science Teachers in Secondary Schools in Hanoi in the Context of Current Educational Reform" - Futurity Research Publishing, April 2025.
Date: ………………………
Signature: …………………
Full name: Lưu Văn Thông