Thông tin luận án tiến sĩ của NCS Đặng Việt Hà

Thông tin vỀ luẬn án tiẾn sĩ

1. Họ và tên nghiên cứu sinh: Đặng Việt Hà                   2. Giới tính: Nữ

3. Ngày sinh: 22/08/1982                                                 4. Nơi sinh: Phú Thọ

5. Quyết định công nhận nghiên cứu sinh số: 1090/QĐ-ĐHGD, ngày 14/7/2017 của Hiệu trưởng Trường Đại học Giáo dục.

6. Các thay đổi trong quá trình đào tạo:

- Theo QĐ số: 1521/QĐ-ĐHGD ngày 16/10/2017 của Hiệu trưởng Trường Đại học Giáo dục, tôi được giao đề tài tiến sĩ: “Vận dụng tiếp cận “Quản lý nguồn nhân lực” để phát triển đội ngũ cán bộ quản lý trường trung học phổ thông ở thành phố Hà Nội” và cán bộ hướng dẫn là: PGS.TS. Trần Khánh Đức và PGS.TS. Nguyễn Chí Thành.

- Ngày 4/5/2018, tôi được cho phép chỉnh sửa tên đề tài thành “Quản trị trường phổ thông theo tiếp cận tự chủ và trách nhiệm giải trình”, tại Quyết định số 603/QĐ-ĐHGD ngày 4/5/2018 của Hiệu trưởng Trường Đại học Giáo dục, ĐHQGHN và được thay đổi cán bộ hướng dẫn luận án tiến sĩ theo Quyết định số 2559/QĐ-ĐHGD ngày 31/12/2021, nhà trường cử thầy GS.TS. Lê Ngọc Hùng thay cho thầy PGS.TS. Trần Khánh Đức.

- Ngày 16/7/2020, tôi đã được Trường cho phép kéo dài thời gian học tập để hoàn thành luận án theo Quyết định số 968/QĐ-ĐHGD.

- Ngày 11/07/2022, tôi đã được Trường trả về cơ quan công tác theo Quyết định số: 1142/QĐ-ĐHGD. Ngày 25/4/2024, tôi đã hoàn thiện luận án và được cho phép trở lại trường bảo vệ luận án theo Quyết định số 1150/QĐ-ĐHGD.

- Ngày 19/06/2024, tôi được phép chỉnh sửa tên đề tài thành “Quản lý trường trung học phổ thông công lập tại thành phố Hà Nội trong bối cảnh đổi mới giáo dục” theo Quyết định số 1784/QĐ-ĐHGD ngày 19/06/2024 của Hiệu trưởng trường Đại học Giáo dục, ĐHQGHN.

7. Tên đề tài luận án: Quản lý trường trung học phổ thông công lập tại thành phố Hà Nội trong bối cảnh đổi mới giáo dục.

8. Chuyên ngành: Quản lý Giáo dục                                9. Mã số: 9 14 01 14

10. Cán bộ hướng dẫn khoa học: GS.TS. Lê Ngọc Hùng và PGS.TS. Nguyễn Chí Thành

11. Tóm tắt các kết quả mới của luận án:

11.1. Về lý luận

- Luận án đã góp phần hệ thống hóa và làm sáng tỏ một số vấn đề lý luận về quản lý nhà trường, quản lý hoạt động dạy học trường THPT, quản lý trường THPT theo tiếp cận quản lý sự thay đổi: Làm rõ các khái niệm công cụ như: khái niệm trường THPT, quản lý nhà trường, quản lý sự thay đổi, dạy học, hoạt động dạy học và quản lý hoạt động dạy học ở trường trung học phổ thông công lập.

- Luận án xác định nội dung hoạt động của trường THPT, hoạt động dạy học và quản lý hoạt động dạy học ở trường THPT theo Thông tư số 18/2018/TT-BGDĐT ban hành Quy định về kiểm định chất lượng giáo dục và công nhận đạt chuẩn quốc gia đối với trường THCS, THPT; Thông tư số 32/2020/ TT-BGDĐT ban hành Điều lệ trường trung học phổ thông cơ sở, trường trung học phổ thông và trường phổ thông có nhiều cấp học; Thông tư số 14/2018/TT-BGDĐT ngày 20/7/2018 của Bộ GD&ĐT ban hành quy định chuẩn hiệu trưởng cơ sở GDPT; Công văn số 5122/BGDDT-GDTrH v/v xây dựng và tổ chức thực hiện KHGD của nhà trường ngày 18/12/2020 . Xác định nội dung quản lý hoạt động dạy học ở trường THPT theo tiếp cận quản lý sự thay đổi (vận dụng lý thuyết quản lý sự thay đổi tám bước của Kotter để quản hiệu quả trường THPT trong bối cảnh đổi mới chương trình GDPT ở nước ta hiện nay).

- Luận án xác định các yếu tố ảnh hưởng đến quản lý hoạt động dạy học ở trường THPT công lập thành phố Hà Nội theo tiếp cận quản lý sự thay đổi.

11.2. Về thực tiễn

- Phân tích và đánh giá thực trạng công tác quản lý hoạt động dạy học ở trường THPT thành phố Hà Nội theo tiếp cận quản lý sự thay đổi (các kết quả đã đạt được, các mặt yếu kém cần khắc phục, tìm ra các nguyên nhân dẫn đến thực trạng đã nêu).

- Đề xuất được các giải pháp quản lý hoạt động dạy học ở trường THPT công lập thành phố Hà Nội theo tiếp cận quản lý giáo dục có tính khoa học và thực tiễn sẽ góp phần giúp các nhà lãnh đạo, các nhà quản lý trường THPT công lập ở thành phố Hà Nội cải thiện hiệu quả quản lý hoạt động dạy học và xây dựng văn hóa đổi mới trong nhà trường, tạo nên môi trường giáo dục tiên tiến, đáp ứng yêu cầu của Chương trình GDPT 2018 theo định hướng “Chuyển mạnh quá trình giáo dục từ chủ yếu trang bị kiến thức sang phát triển toàn diện năng lực và phẩm chất người học” (Bộ GD đào tạo (2018), Chương trình GDPT 2018).

12. Khả năng ứng dụng trong thực tiễn: (nếu có)

Đề tài nghiên cứu cung cấp cho các nhà khoa học, các nhà quản lý và hoạch định chính sách giáo dục bức tranh thực trạng quản lý hoạt động dạy học ở trường trung học phổ thông công lập tại thành phố Hà Nội trong bối cảnh đổi mới giáo dục và các biện pháp quản lý sự thay đổi ở trường THPT theo mô hình Kotter làm cơ sở cho các nhà khoa học, các nhà quản lý và hoạch định chính sách giáo dục tiếp tục nghiên cứu và đề xuất các chính sách giúp nâng cao chất lượng dạy học tại các trường THPT trong bối cảnh đổi mới giáo dục.

13. Những hướng nghiên cứu tiếp theo: (nếu có)

        Tiếp tục nghiên cứu về quản lý trường trung học phổ thông công lập tại thành phố Hà Nội trong bối cảnh đổi mới giáo dục  theo tiếp cận quản lý sự thay đổi.

14. Các công trình đã công bố có liên quan đến luận án:

[1] Dang Viet Ha (2023), Change management model for high schools in the context of integration, Proceedings of 3rd Hanoi forum on Pedagogical and Educational Sciences, University of Eduction, VietNam national uviversity, Hanoi. ISBN 978-604-369-697-4, pp. 328-346.

[2] Dang Viet Ha, Nguyen Chi Thanh (2024), Applying the Kotter Change Management Model in High School Education: Some Initial Results in Hanoi, Vietnam. European Journal of Education Studies, Volume 11, Issue 8. ISSN 2501-1111. https://doi.org/10.46827/ejes.v11i8.5421.

 

Ngày 1 tháng 4 năm 2025

Nghiên cứu sinh

(Kí và ghi rõ họ tên)

                                                                

                                                                               Đặng Việt Hà

 

 

 

INFORMATION ON DOCTORAL THESIS

 

1. Full name : Dang Viet Ha                               2. Sex: Female

3. Date of birth: 22/08/1982                                4. Place of  birth: Phu Tho province

5. Admission decision number: Decision No. 1090/QĐ-ĐHGD, Dated July 14, 2017, issued by the Rector of the University of Education.

6. Changes in academic process:

- According to Decision No. 1521/QĐ-ĐHGD, dated October 16, 2017, issued by the Rector of the University of Education, I was assigned the doctoral research topic: “Applying the “Human resource management” approach to develop high school management staff in Hanoi city”. My academic supervisors were Associate Professor Dr. Tran Khanh Đuc and Associate Professor Dr. Nguyen Chi Thanh.

 - On May 4, 2018, I was allowed to edit the research topic to “High school administration based on autonomy and accountability approach”. This change was approved under Decision No. 603/QĐ-ĐHGD, dated May 4, 2018, issued by the Rector of the University of Education, Vietnam National University, Hanoi (VNU-UED). Additionally, my academic supervisor was changed under Decision No. 2559/QĐ-ĐHGD, dated December 31, 2021, in which the university appointed Professor Dr. Le Ngoc Hung to replace Associate Professor Dr. Tran Khanh Đuc.

- On July 16, 2020, I was allowed by the University to extend my study time to complete my thesis according to Decision No. 968/QD-DHGD.

- On July 11, 2022, I was returned to my work agency by the University according to Decision No. 1142/QD-DHGD. On April 25, 2024, I completed my thesis and was allowed to return to school to defend my thesis according to Decision No. 1150/QD-DHGD.

- On June 19, 2024, I was permitted to revise the research topic to “Management of public High schools in Hanoi in the context of educational reform”, as per Decision No. 1784/QĐ-ĐHGD, dated June 19, 2024, issued by the Rector of the University of Education, Vietnam National University, Hanoi (VNU-UED).

7. Official thesis title: “Management of public High schools in Hanoi in the context of educational reform”.

8. Major: Educational Management                      9. Code:  9 14 01 14

10. Supervisors:Professor Dr. Le Ngoc Hung and Associate Professor Dr. Nguyen Chi Thanh

11. Summary of the new findings of the thesis:

11.1. Theoretical Contributions

- The thesis has contributed to systematizing and clarifying a number of theoretical issues about school management, management of high school teaching activities, high school management according to the change management approach: Clarifying tool concepts such as: high school definition, school management, change management, teaching, teaching activities and management of teaching activities in public high schools.

- The thesis determines the content of activities of high schools, teaching activities and management of teaching activities in high schools according to the Circular No. 18/2018/TT-BGDĐT, which establishes regulations on education quality accreditation and national standard recognition for lower secondary and upper secondary schools; Circular No. 32/2020/TT-BGDĐT, which sets forth the charter for lower secondary schools, upper secondary schools, and multi-level schools; and Circular No. 14/2018/TT-BGDĐT, dated July 20, 2018, issued by the Ministry of Education and Training (MOET), which provides regulations on the professional standards for school principals in general education of institutions. Additionally, Official Letter No. 5122/BGDDT-GDTrH, dated December 18, 2020, regarding the development and implementation of school education plans, is considered. The dissertation defines the management content of teaching activities in high schools from the perspective of change management, applying Kotter’s eight-step change management theory to enhance the effectiveness of high school management in the context of the ongoing curriculum reform in Vietnam.

 - The thesis identifies factors affecting the management of teaching activities at Hanoi public high schools according to the change management approach.

11.2. Practical Contributions

- Analyze and evaluate the current status of the management of teaching activities at Hanoi high schools according to the change management approach (achieved results, weak areas that need to be overcome, find the causes leading to the stated situation).

 - Proposing solutions for managing teaching activities at public high schools in Hanoi according to a scientific and practical educational management approach will contribute to helping leaders and managers of public high schools in Hanoi improve the effectiveness of managing teaching activities and building a culture of innovation in the school, creating an advanced educational environment, meeting the requirements of the 2018 General Education Curriculum. This curriculum is oriented toward "Strongly shift the educational process from mainly equipping knowledge to comprehensively developing learners' capacity and qualities" (Ministry of Education and Training (2018), Education and Training Program 2018)

12. Practical applicability, if any:

The research topic provides scientists, managers and educational policy planers with a picture of the current status of teaching management activities in public high schools in Hanoi city in the context of educational innovation and the measures to manage change in high schools according to the Kotter model as a basis for scientists, managers and educational policy planers continue to research and propose policies to improve the quality of teaching at high schools in the context of change. new education.

13. Further research directions, if any:

The research on public high school management in Hanoi city in the context of educational innovation according to the change management approach.

14. Thesis-related publications:

[1] Dang Viet Ha (2023), Change management model for high schools in the context of integration, Proceedings of 3rd Hanoi forum on Pedagogical and Educational Sciences, University of Eduction, VietNam national uviversity, Hanoi. ISBN 978-604-369-697-4, pp. 328-346.

[2] Dang Viet Ha, Nguyen Chi Thanh (2024), Applying the Kotter Change Management Model in High School Education: Some Initial Results in Hanoi, Vietnam. European Journal of Education Studies, Volume 11, Issue 8. ISSN 2501-1111. https://doi.org/10.46827/ejes.v11i8.5421.

                                                                

                                                                              Date: 1/04/2025

                                                                              Signature: …………………

                                                                              Full name: Dang Viet Ha

 

02:04 08/04/2025

Sự kiện

Trường đại học giáo dục
Địa chỉ: Nhà G7, số 144 Xuân Thủy
Điện thoại: (024) 7301 7123
Email: education@vnu.edu.vn
 
© UED. All Rights Reserved.Quay trở lại website cũ